Természetes egészség

Meditáció 1.

2016. november 09. 17:26 - Termeg

Nyugalom, béke

 

Mire is jó a meditáció? Tulajdonképpen bármit ellehet vele érni, megváltoztathatjuk vele az egész életünket. Persze nem úgy működik, hogy "meditálok és holnapra kigyógyulok a rákból", sok gyakorlást igényel. Viszont igen, akár a rákból is kilehet gyógyulni meditációval.:)

 

Ki ne hallott volna még a meditációról? Világszerte több millióan "használnak" különféle meditációs technikákat elméjük lecsendesítésére vagy egészségük visszanyeréséhez vagy más cél érdekében. Találkoztam, sőt ismerek is olyan embert, aki elég szkeptikusan áll a meditációhoz. Azt gondolja vagy gondolják, hogy ez olyasmi hókusz-pókusz. Természetesen ez nem így van.:)

Sokan nem tudják, hogy a meditációnak két fajtája vagy formája van. Az egyik az aktív, ebben az esetben valamilyen mozgás során érik el a testi-lelki egyensúlyt vagy harmóniát. A másik a passzív, amikor a test mozdulatlan és teljesen ellazult állapotban van (legtöbben erre gondolnak, ha meditációról beszélünk). Az utóbbit is három részre csoportosítják (összpontosított, elmélkedő, automatikus). Ezekre talán később visszatérek.:)

Kipróbáltam egy pár módszert az évek során, például a Gyurkó Zsolt vezetett meditációit, az agykontrollt, a jógával nem rég kezdtem el foglalkozni. Igazából engem mindig is a passzív meditáció érdekelt. A vezetettnél nekem az volt a gond, hogy nem tudtam teljesen ellazulni. Inkább olyan volt számomra, mint ha rádiót hallgattam volna. Bár az alapok elsajátítására jó, de nekem nem vált be. Aztán gondoltam, hogy egy kis nyugis zenével és a gondolataimmal jobb lesz. Jobb is lett.:)

Valójában én úgy gondolom, hogy a meditációs technikát mindenkinek magának kell kialakítania. Vannak különböző technikák, amiket lehet alkalmazni, de nem törvényszerű. Lehet akár több módszerből "gyúrni" egyet. Lehet zenére vagy a nélkül; csukott vagy nyitott szemmel; satöbbi. Nyilván az aktív meditációnak megvannak a testhelyzetei, a cél viszont mindig ugyanaz: A meditatív tudatállapot elérése.

Én már megszoktam, hogy fekve meditálok, könnyebb ellazulni, könnyebb is belealudni, ami nem cél.:D Több módszert is alkalmazok, nincs konkrét technikám, amihez kötődök. Bár érdemes a rituálé előtt kicsit megmozgatni magunkat, így könnyebben ellazulnak az izmok. Én mudrát (szimbolikus kéztartás) is alkalmazok közben. Lelassítom a légzésemet, amennyire csak tudom, figyelek arra, hogy "hasból" lélegezzek,  Lassan belélegzem a levegőt, bent tartom egy kicsit, majd sokkal lassabban kifújom (amennyire lassan csak tudom) és addig fújom, míg levegő van a tüdőmben, és így tovább. A sok gyakorlás meghozta a gyümölcsét, mert én kb. 2-3 perc alatt teljesen el tudom lazítani minden porcikám.

A gondolatok lecsendesítése egy picivel nehezebb, mint fizikailag ellazulni. Ki lehet zárni a gondolatokat, ha a légzésre koncentrálunk, de ekkor is jöhetnek, sőt jönni is fognak kósza gondolatok, amik gyakorlással kiküszöbölhetőek. Én sokáig alkalmaztam a visszaszámolást. Nekem nagyon bevált. A lényege az, hogy kiválasztok egy számot, mondjuk az 1545-öt (mindig mást) és kitűzök egy "célszámot", például az 1485-öt. Már a meditáció elején, mintegy mantrát elmondom, tudatosítom magamban, hogy: Most 1545-től visszaszámolok és 1485-höz érve egy mélyen ellazult tudatállapotban leszek. Minden légvételnél haladok lassan. Tehát: mély levegő(1545)-kifúj,mély levegő(1544)-kifúj,mély levegő(1543)-kifúj, és így tovább. Amikor 10-et visszaszámolok, megállok egy kicsit és elmondom magamban még egyszer a kis mantrámat, hogy 1485-höz érve egy mélyen ellazult tudatállapotban leszek. Ezzel a "visszafelé-számolós" technikával leköthetjük a gondolatinkat, mivel a számokra koncentrálunk. Gyakorlással viszonylag hamar elérhetjük a teljes testi-lelki nyugalmat.:)

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://termeg.blog.hu/api/trackback/id/tr4811939677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása